AIW Blog

Onze Blogpagina waarin onze leden vertellen wie ze zijn, wat ze motiveert en wat ze zoal bezig houdt!
4 minutes reading time (803 words)

Hoe schrijf je een blog?

hoeschrijfjeeenblog-kimbuining-blogadvies

Hoor jij ook continu om je heen dat het wellicht goed is om te gaan starten met bloggen maar heb je eerlijk gezegd geen idee wat een blog nou precies is en waar je moet beginnen? 

Je bent niet de enige! De afgelopen jaren is er veel veranderd. De toename van online verkoop is alleen maar toegenomen. Steeds meer consumenten kiezen er bewust voor om online aankopen te doen en dankzij mobielvriendelijke sites is winkelen onderweg vanaf je smartphone geen enkel probleem meer. 

'Een online strategie is inmiddels een vereiste. Online betreft niet alleen de manier waarop klanten online kunnen aankopen maar vooral de wijze waarop online interactie met klanten wordt opgezocht.'- Rabobank, 2016.

Het internet heeft alle deuren opengezet.

Het gaat niet meer alleen om het zenden van informatie. Dankzij het internet is het voor de klant nóg eenvoudiger geworden om zaken met elkaar te vergelijken. Men bekijkt meerdere websites voordat ze tot aankoop overgaan. Uitstraling, service maar ook persoonlijkheid spreken een steeds grotere rol. Wie is de persoon die het product verkoopt? Je betaalt immers liever €10,- euro maar aan Coolblue omdat je weet dat de retourservice beter is dan die van Mediamarkt. 

En vooral in jouw branche, waarbij emotie zo enorm belangrijk is, zul jij jezelf als ondernemer moeten gaan onderscheiden. Dat kan op verschillende manieren doen. Ten eerste door jouw visie en stijl duidelijk naar voren te laten komen en te gaan bedenken hoe je echt de verbinding aan wilt gaan met jouw doelgroep. 

Ten tweede zou je kunnen gaan beginnen met bloggen! 

Wat is een blog?

Een blog is een plek op het internet waar een persoonlijke mening, ervaring, passie en of kennis wordt gedeeld. In de regel gebeurt dit op de eigen website onder het kopje 'blog'. Veel mensen denken bij een blog aan een stuk tekst op internet waar mensen op kunnen reageren maar het kan veel meer dan dat zijn.

Jouw blog is namelijk persoonlijk. Het weerspiegelt jou als persoon. Jouw passie voor het vak, idealen en visie laat je stukje bij stukje doorschemeren.

Dankzij jouw blog val je op en laat je jouw expertstatus zien. Het is meer dan een nieuwsbrief die bol staat met louter nieuws en een interessante aanbieding. Op jouw blog deel je zaken die voor jouw klanten interessant kunnen zijn op een persoonlijke en laagdrempelige manier.

Het bijzondere aan een blog is dat je het zo persoonlijk kan maken als dat je zelf wilt. Uiteraard is het natuurlijk wel wijs om na te gaan wie je lezers zijn en of de content die je deelt wel passend is. Niet iedereen verwacht bij een advocatenkantoor een update over de nieuwste duurzame wasmachine of is geïnteresseerd in jouw ervaring met een diner.

Zo zijn er persoonlijke blogs door consumenten maar ook ondernemers die zakelijk bloggen. Hier ben ik zelf een voorbeeld van!

Zo begin je met bloggen!

Laten we beginnen bij het begin. Alles draait om jouw bedrijf. Jouw als ondernemer. Begin met het beantwoorden van onderstaande vragen:

1. Wat is het doel van mijn blog? Wil ik mensen inspireren, motiveren of informeren? Waarom is dit voor jou belangrijk?

2. Welk vraagstuk heeft jouw doelgroep? Waar zou jij op in kunnen spelen? Stel je voor dat je een bloemenzaak hebt. Aanstaande bruiden zullen wellicht zoeken op de nieuwste bruidstrends van 2018. Welke bloemstukken passen er bijvoorbeeld goed bij een hippie bruiloft en welke bij een boerenbruiloft. Denk goed na over jouw klant. Welke vragen stellen ze jou?

3. Start met het inventariseren van de onderwerpen en kies een blogonderwerp aan dat jou gelijk aanspreekt.

4. Start met typen. Serieus: denk niet te moeilijk, hier is waar het allemaal begint. Begin met het delen van jouw verhaal. In de casus van de bloemist wil jij wellicht bruidsparen gaan inspireren met de uitgebreide mogelijkheden voor een hippie bruiloft. Begin te vertellen over de mogelijkheden, laat de sfeer van dit thema goed naar voren komen en deel foto's die hier goed bij aansluiten. Voorkeur hierbij is altijd eigen werk zo kan men goed zien waar jij toe in staat bent. 

5. Ga vervolgens de opbouw van de blog na en maak alinea's. Bedenk een pakkende titel en schrijf de inleiding opnieuw zodat het mensen uitnodigt om verder te gaan lezen. Eindig met een duidelijke Call To Action (CTA). Bijv.: op 30 april organiseer ik een hippie bruiloft inspiratie avond van..... Meld je aan via....

Vergeet niet om heel dicht bij jezelf te blijven. Deel vanuit je eigen inspiratie. Laat zien waar jij in gelooft, wat je mooi vindt en waar je volledig achterstaat. Juist door vanuit die flow te gaan schrijven zul je merken dat je mensen het meeste raakt. 

Opzoek naar meer blogonderwerpen? Klik hier voor 20 blogonderwerpen voor ondernemers.

Deze blog is geschreven door Kim Buining van BlogAdvies.nl. Kim is online coach en helpt ondernemers om strategisch socialmedia in te zetten voor hun bedrijf. Wordt gratis lid van haar Facebookgroep om nog meer handige blogtips te ontdekken.


AIW Lid - Rozenhof Trouwringen
Styled Shoot "Boer'n Wedding" bij de Kastenhoeve
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
dinsdag 16 april 2024
Indien u zich wenst te registreren vul dan aub. de velden voor gebruikersnaam en naam in.
© 2019 Alles in Weddingland | KvK 63942712